Achter de schermen bij FC Emmen - Nick Bakker

Geplaatst op 27 juni 2019

Knipsel Bbli4hf

Achter de schermen bij FC Emmen - Nick Bakker

27 juni 2019

Nick Bakker geeft een kijkje achter de schermen bij FC Emmen tijdens het voetbalseizoen 2018/2019 (eredivisie).

Bij Hitachi Capital Mobility zorgen wij ervoor dat mensen zich onbekommerd kunnen verplaatsen, waar naartoe ze ook maar willen. Wij geven ze de bewegingsvrijheid die ze telkens verder bBij Hitachi Capital Mobility zorgen wij ervoor dat mensen zich onbekommerd kunnen verplaatsen, waar naartoe ze ook maar willen. Wij geven ze de bewegingsvrijheid die ze telkens verder brengt.

Hoofdsponsor van FC Emmen

ewegingsvrijheid is niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werken we samen met verschillende maatschappelijke organisaties en initiatieven. Als hoofdsponsor van FC Emmen steunen we bijvoorbeeld Stichting Naoberschap United. Zij dragen bij aan een gezonde levensstijl voor jongeren, bieden een plek in onze maatschappij voor bijvoorbeeld eenzame ouderen en asielzoekers én creëren banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

 

Platteland

Datzelfde geldt wellicht straks ook voor deelauto’s op het platteland. Waar de meeste aanbieders deze gebieden links laat liggen – want autodelen is iets voor de grote steden – ziet Veenstra de eerste aanvragen binnenkomen van dorpen met sterke communities. Eigenlijk ook wel logisch, zegt de directeur. “Het platteland ontvolkt, er zijn steeds minder voorzieningen. Wat overblijft zijn sterker wordende communities. Die zijn op zoek naar oplossingen, willen het graag! En dat zijn nu juist de doelgroepen die we graag bedienen!” Private lease blijft het onverminderd goed doen zowel in de markt als bij Hitachi Capital Mobility, al merkt Veenstra er bij op dat de groei van private lease vooral ook een verschuiving is van financieringsvorm. Waar vroeger mensen een
persoonlijke lening aangingen voor de financiering van een occasion, wordt het nu vaak een nieuwe, weliswaar kleinere auto in een private leaseconstructie. Hij ziet wel duidelijk een verschuiving naar maatwerkdeals, dus minder fixed deals van bestaande auto’s. Ook kloppen bedrijven steeds vaker aan voor een private leaseoplossing voor al hun werknemers. Zoals onlangs een bouwbedrijf dat recent een mobiliteitsbudget introduceerde. Wel met de optie voor een ‘gewone’ leaseauto – waar nog het meest gebruik van wordt gemaakt – maar dus ook met alternatieven. Daarop wordt door het bedrijf ook gestuurd. Maar voor echte MaaS-oplossingen, waarbij mensen niet meer massaal de P&R borden voorbijrijden om toch met de eigen auto de binnenstad in te gaan, hebben we de overheid nodig, stelt Veenstra. Die moet er meer sturend in zijn, dwingend wellicht. Al ziet hij overheidsorganisaties zelf momenteel grote stappen maken op het gebied van brede mobiliteit richting de eigen ambtenaren. “Het is mooi om te zien wat er doorheen het land gebeurt. Dat is bemoedigend. Wij opereren in meerdere Europese landen, onder andere met MaaS-producten. Maar nergens is de infrastructuur zo goed als in Nederland. Dat biedt uiteindelijk goed kansen voor een echte mobility service provider.”

‘Think global, act local’ actueler dan ooit

Nederland diende tijdens de overname van Noord Lease en LeaseVisie door Hitachi Capital Mobility als opstap voor kantoren in andere Europese landen. En dat is gebeurd; inmiddels is de leasemaatschappij vertegenwoordigd in zeven Europese landen. Binnen een aantal jaren moet dat worden uitgebreid naar minimaal tien. Nederland heeft het nu drie vestigingen, want Veenstra gelooft heilig in het ‘think global, act local’ principe. De vestigingen zitten nu in Groningen, Heerhugowaard en Rotterdam. Begin volgend jaar komt er een vierde bij. Veenstra ziet de lokale markten zelfs steeds belangrijker worden. In de ene regio werken bepaalde mobiliteitsoplossingen nu eenmaal beter dan in een andere regio. En wat die regisseursrol betreft: veel leaseaanbieders knopen tegenwoordig allerlei oplossingen aan elkaar, van deelauto’s tot mobiliteitskaarten. Hitachi Mobility biedt straks ook het hele pallet, maar houdt de regie in eigen hand. Veenstra: “Op die manier kunnen wij mobiliteit garanderen.”